کد مطلب : 79879 تاریخ مطلب : 1402/08/13

رعايت قواعد قانوني صدور مجوزهاي کسب و کار از طريق درگاه ملي مجوزها

درگاه ملي مجوزهاي کسب و کار

درگاه ملي مجوزهاي کسب و کار به آدرس اينترنتي http://mojavez.ir بر اساس ماده 7 قانون اجراي سياستهاي کلي اصل 44 قانون اساسي و اصلاحات بعدي آن ايجاد گرديده است و تحت مديريت دبيرخانه هيئت مقررات زدايي و بهبود محيط کسب و کار مستقر در وزارت امور اقتصادي و دارايي قرار دارد که براي همه کسب وکارهاي موجود در کشور، شرايط، مدارک، مجوزهاي پيشنياز، هزينه و زمان صدور مجوز را بطور شفاف و قابل فهم ارائه مي کند و هم اکنون اين درگاه، تنها مرجع رسمي اعلام شرايط صدور مجوزهاي کسب و کار و مرجع قانوني صادرکننده همه مجوزهاي کسب و کار در کشور محسوب ميشود.

بنا بر اعلام مرکز ملي پايش و بهبود محيط کسب و کار کشور، کليه مجوزهاي کسب و کار، از ابتداي 1402 ، صرفا يک فايل الکترونيکي داراي شناسه يکتا هستند و چنانچه مجوزي خارج از رويه درگاه ملي مجوزها صادرشده و در بانک ثبت نشده باشد، ضمن تخلف صورت گرفته، ازنظر دولت، اعتبار قانوني (qr.mojavez.ir) اطلاعات کسبوکارهاي کشور نداشته و صاحبان آنها نيز دچار مشکلات مالياتي، بانکي و دريافت خدمات دولتي خواهند شد

7 جرم و تخلف در فرآيند صدورمجوزها

1 . مطالبه شرط، مدرک يا هزينهاي بيشتر از آنچه در درگاه ملي مجوزها اعلام شده، از متقاضي مجوز.

2 . مطالبه مجوزکاغذي از کسي که شناسه يکتا دارد و نامش در بانک اطلاعات کسب وکارها هست.

توجه: ارتکاب موارد 1 و 2 به حکم ماده 7 قانون اجراي سياستهاي کلي اصل 44 جرم است و حداقل 6 ماه حبس دارد (شکايت الکترونيک در درگاه ملي مجوزها و پيگيري در دادسراي ويژه کارکنان دولت). موارد 3 تا 7 تخلف هستند ومسئول متخلف، با اعلام درگاه ملي مجوزها تحت پيگرد سازمان بازرسي کل کشور قرار ميگيرد.

3 . فراخواندن حضوري متقاضي مجوز براي تحويل مدارک.

توجه: تهيه مدارک لازم نظير گواهينامه رانندگي، مدرک تحصيلي، تأييديه بهداشت و ... برعهده متقاضي است و بايد قبل از ثبت درخواست مجوز در درگاه ملي آنها را تهيه کرده باشد.

4 .صادر نکردن مجوز به بهانه اشباع بازار، محدوديت ظرفيت، حدود صنفي، فاصله يا هر بهانه ديگري که در درگاه ملي مجوزها ذکر نشده است

توجه: اگر يک متقاضي همه شرايط و مدارک دريافت مجوز را دارد، بايد مجوزش بدون بهانه و در زمان اعلامي صادر شود.

5. رد درخواست متقاضي بدون ارايه دليل.

توجه: مسئولان صدور مجوز، فقط در صورتي ميتوانند درخواستي را رد کنند که متقاضي يکي از شروط يا مدارک

اعلام شده در درگاه ملي مجوزها را نداشته باشد.

6. تحويل کاغذ استعلام از ساير ادارات به متقاضي مجوز.

توجه: گرفتن پاسخ همه استعلامها براي صدور مجوز، وظيفه دستگاه صادرکننده مجوز است.

7. ثبت نام از متقاضي دريافت مجوز، خارج از درگاه ملي مجوزها.

حق شهروندان درباره مجوزهاي کسب و کار

1 . هر کس حق دارد از شرايط، مدارک و زمان لازم براي دريافت مجوز کسب و کار مورد نظرش مطلع شود.

2 . هر کس حق دارد بدون مراجعه حضوري، مجوز مورد نظرش را در درگاه ملي مجوزها درخواست و در زمان مصوب و اعلام شده، آن را دريافت کند.

3 . هر متقاضي واجد شرايط دريافت يک مجوز که در زمان مصوب، مجوزش صادرنشده، حق دارد از صادرکننده مجوزشکايت کند .(درگاه ملي مجوزها موظف است امکان اين شکايت ها را فراهم و آنها را تا آخر پيگيري کند . )

4 . هر کس حق دارد از نام، نشاني و رتبه اعتباري صاحبان مجوزهاي صادر شده در هر منطقه مطلع شود.

5 .متقاضيان مجوزهايي که شرط صدور آنها، قبولي در آزمون است، حق دارند در فواصل زماني کوتاه (3 ماه) وبه طور مستمر در آزمون جديد شرکت کنند .(پذيرش در اين آزمونها بايد بر اساس نمره تراز باشد.

نیمتا روزنامه های صبح کشور